älskade mallis

Vem vill inte tillbringa en semester med massor av svenskar? Fulla och rödbrända svenskar! På en torr - alldeles för varm ö - där det bästa stället att svalka sig antingen är på Pepes bodega, eller på den överfyllda stranden. Nej men titta, där ligger ju grannen toppless!

Ja kanske är det en känd bild av den typiska chartersemestern? Men mina bloggvänner, det är INTE bilden av Mallorca. Denna fantastiska ö har så mycket vackert, unikt, mysigt....och jag tänkte tipsa er om lite här och nu. Det är ju snart dags att boka sommarresan.

Jag har varit på Mallis flera gånger, bland annat på två månaders guideutbildning back in the days...och så senast på kärlekssemester med A 2009.
 

Vackra vikar och små stränder finns verkligen att hitta runt denna inte allt för stora ö. Vi hyrde bil, stannade till, körde vidare....mmmm....Mallorca har över 300 soldagar om året. Så räkna med att kunna fylla på solförrådet. Här kan du verkligen känna doften av medelhavet. Ser ni hur jag latar mig där nere på stranden?


Det är underbart att hitta lugna ställen där man kan vara själva och njuta av lugnet - och det turkosa, klara, varma vattnet. Men även dom 'stora' stränderna håller förvånansvärt fint skick. Vi bodde vid Alcudiastranden och den är väldigt fin. Långgrund, omgiven av svajande palmer och med finkornig sand som sipprar mellan tårna...och det föredrar jag framför stenstränder (men vid stenstränderna blir vattnet ju såklart ÄNNU lite klarare).


På Mallis kan du hyra bil i tre dygn för under tusenlappen, och bensinen är dessutom billigare än hemma. Vi besökte olika byar men när jag gett upp hoppet om att hitta Michael Douglas i Valldemossa (som har sommarhus där och som skulle få syn på mig-dumpa Zeta-Jones-ge mig några millar i kärleksgåva-och sen göra slut så jag kunde fortsätta min semester med A) så styrde vi till Deia. Pittoreskt är bara förnamnet, så vackert att det nästan kändes som uppbyggda kulisser.


Och en rykande fräsch tapaslunch på en familjeägd liten restaurang (också i Deia) blev våran för bara dryga hundralappen var.


Men när vi någorlunda mättat sinnet på alla vackra vyer så satt det ganska fint att turista, titta på folk och shoppa runt i Alcudia. I hamnen finns butiker som ZARA och Intimissimi. Och så ett härligt sorl av människor på uteserveringarna där man kan ta sig...


...ett glas eller två :)


Till sist: Vi valde ett hotell som hette Vanity golf som inte för intet fått utmärkelsen 'ett av Vings 10 bästa hotell 2011' och låg precis vid Alcudiastranden. Det här var våran utsikt från rummet - underbar vy. Och ett stenkast bort ligger det schyssta familjemeckat Sunwing som är lite utav ett måste för barnfamiljer.

Klart slut för en semesterlängtande flamma. Känslan tar aldrig slut. *SMILE*


#1 - - Lin:

Jepp, håller med, gotta love Mallis!

Vi har redan bokat in oss 2 veckor på Sunwing ACU nästa sommar...wiii! Längtar redan!

Och sen tycker jag det är så skönt med den korta flygresan!

Puss

#2 - - Anna E:

Ljuvliga bilder!!! Jag har varit på bröllop i trakterna av Valldemossa, det vackraste jag beskådat! (både området och brudparet såklart!..) :)

#3 - - Eva:

Love Mallis! Har du några andra hotelltips? Gärna barnvänliga.

#4 - - Anna:

Härligt! Vanity golf ligger ju kanon! Vet du om Ving har hotell i Deia?

#5 - - c:

Härligt det ser ut!

Har bara varit där en gång när jag var liten, skulle gärna åka tillbaka.

#6 - - Helene:

Kollade in Vanity golf nu. Urläckert! Tack för tipset.

#7 - - Amy:

Mysigt! I love Mallis. Har rest dit med Ving flera gånger, suveränt varje gång.

#8 - - Ingsan:

Så underbart! Och nu har vi faktiskt bokat in oss på Sunwing Alcudia i maj! En vecka ska vi gotta oss av denna vackra ö! Puss puss